Esihenkilövalmennuksesta vertaistukea ja valmiuksia sparraavaan rooliin

Esihenkilötyö on hyvin oleellinen osa asiantuntijaorganisaation toimintaa. Rejlers on jo 10 vuotta panostanut hyvään johtamiseen vuosittaisella esihenkilöiden valmennusohjelmalla. Pitkäjänteisen työn tulokset näkyvät niin esihenkilöiden arjessa kuin johtamiskulttuurissa.

Esihenkilön rooli on asiantuntijaorganisaatiossa erilainen kuin tuotannollisessa yrityksessä: esihenkilöiden on ennen kaikkea osattava sparrata asiantuntijatiimiään.

-Kyse on pitkälti siitä, kuinka ihmisten kanssa toimitaan ja miten heitä coachataan. Valmennuksemme kantava ajatus on antaa esimiehille valmiuksia toimia sparraavassa roolissa. Lisäksi mukana on taloudellisen johtamisen ja asiakkuuksien johtamisen elementtejä, kertoo Rejlersin henkilöstöjohtaja Corinna Vahtera.

Valmennusohjelma kestää noin vuoden ja sisältää viisi koulutusjaksoa, joissa käsitellään mm. esihenkilön työtä käytännössä, asiakkuusajattelua ja myynnin johtamista, taloutta ja työoikeutta sekä valmentavaa johtamista. Viimeisimpään, huhtikuussa 2022 päättyneeseen valmennukseen osallistui 20 henkilöä.

Verkostot parasta antia

Rejlers toimii yli 20 paikkakunnalla Suomessa. Organisaatiomalli on hajautettu, ja tiimin jäsenet saattavat työskennellä eri paikkakunnalla kuin esihenkilö, joskus myös asiakkaan luona. Lisäksi korona-aika ja hybridityö ovat vähentäneet kohtaamisia toimistolla.  

-Esihenkilönä voi olla yksinäistä, Vahtera sanoo. -Viime vuosina on korostunut se, että myös esihenkilöt tarvitsevat vertaistukea toisiltaan. Esihenkilövalmennuksessa toisensa kohtaa riittävän suuri ryhmä esihenkilöitä, jotka voivat verkostoitua keskenään.

Toni Virtanen ja Panu Isomäki olivat molemmat mukana viimeisimmässä valmennuksessa. Kumpikin heistä on toiminut esihenkilönä noin vuoden, Virtanen rakentamisen yksikössä Tampereella ja Isomäki teollisuuden Control-yksikössä Kotkassa. Molemmat kokevat, että verkostoituminen on ollut valmennuksen suurinta antia.

-Valmennuksessa olen tutustunut muihin esihenkilöihin, joita on tarvittaessa nyt helpompi lähestyä. Työkokemuksen määrästä tai työsarasta riippumatta painimme samojen ongelmien ja onnistumisten kanssa. Muilta osallistujilta olen saanut oppeja ja kokemuksia näistä tilanteista. Niihin on hyvä peilata, kuinka omaa tapaa toimia esimiehenä voisi viedä eteenpäin, Virtanen sanoo.

Varmuutta ja uusia toimintatapoja

Virtanen kertoo valmennuksen vahvistaneen yhteenkuuluvuuden tunnetta ja tuoneen varmuutta toimia esimiehenä.

-Omassa työssä on samoja haasteita kuin muillakin. Koulutusaineisto tarjoaa tukipilarin niistä selviämiseen ja siihen voi palata myöhemminkin. Opettelen vielä esihenkilötyötä ja on hienoa, että jo alkuvaiheessa saa käsiin kapuloita, joista vedellä. Näin homma menee jouhevammin, Virtanen sanoo.

Isomäki arvostaa mahdollisuutta kehittää itseään valmennuksen avulla.

-Oppiminen on aina hyvästä. Olen tuore esihenkilötehtävissä, joten odotin saavani valmennuksesta paljon – ja niin olen saanutkin. Näkemykseni on laajentunut huomattavasti, ja olen myös muuttanut joitakin toimintatapojani. Esimerkiksi alaisten tullessa kysymään jotakin en enää annakaan vastausta kuin apteekin hyllyltä, vaan haastan henkilöä itseään pohtimaan, kuinka toimia, Isomäki valottaa. 

Esihenkilövalmennus toteutettiin tällä kertaa lähes kokonaan online-koulutuksena. Se toimi osallistujien mukaan yllättävän hyvin. -Osallistujia osallistettiin ja keskusteluja käytiin pienryhmissä, mikä helpotti kanssakäymistä. Verkossa on ehkä pienempi kynnys olla mukana kuin livenä, Virtanen sanoo.

Lähitapaamisilla on silti paikkansa, ja tulevissa koulutuksissa yhdistettäneen molempia. -Tämän päivän verkkotyökalut tukevat valmennusta hyvin. Mutta ihminen tykkää nähdä toisia ihmisiä, Isomäki lisää. 

Johtamiskulttuuri kukoistaa – arvosana esihenkilötyölle yli 4/5

Vuosien saatossa Rejlers on kouluttanut yhteensä jo noin 90 esimiestä. Valmennus kuuluu Rejlersin esihenkilöpolkuun, eikä sitä ole rajattu esimerkiksi hiljattain esihenkilötehtäviin tulleille. Tavoite on, että jokainen esihenkilö pääsisi osallistumaan valmennukseen jossain vaiheessa.

Isomäki uskoo, että valmennuksella on suuri merkitys johtamiskulttuurille. -Tämä vaikuttaa erityisesti suunnittelijoihin, joiden tärkein kontakti on lähiesihenkilö.  Jos homma ei toimi, ovi alkaa nopeasti käymään väärään suuntaan. Hyvä lähiesihenkilö pystyy sen sijaan paikkaamaan monia asioita.

Esihenkilötyötä arvioidaan Rejlersillä säännöllisesti henkilöstötyytyväisyyskyselyillä sekä työpaikkaa vaihtaville suunnatuilla lähtökyselyillä.

-Viime syksyn henkilöstötyytyväisyyskyselyssä arvioimme esihenkilötyötä useammalla eri kysymyksellä. Esihenkilötyö sai oikein hyvät arviot: keskimäärin arvosanaksi eri kysymyksistä tuli yli 4/5, Vahtera sanoo. -Lähtökyselyssä nousee puolestaan hyvin harvoin esiin, että lähtö liittyisi lähiesihenkilöön. Monesti lähtijä haluaa sen sijaan erityisesti korostaa, että lähiesihenkilötyö toimii erittäin hyvin. Nämä tulokset viittaavat siihen, että olemme Rejlersillä onnistuneet luomaan hyvää johtamiskulttuuria.