Maailman parhaan projektin turvallisuus koordinoitiin Rejlersillä

Tampereen Rantatunneli palkittiin lokakuussa 2018 IPMA:n palkintogaalassa maailman parhaana megakoon projektina. Rejlersin liikenneväylien asiantuntijat koordinoivat maantietunnelin turvallisuutta läpi hankkeen.

Neljä vuotta kestänyt rakentamisen tuloksena tunneli avattiin liikenteelle kuusi kuukautta etukäteen. Valtatie 12 ohjaaminen uuteen suuntaan sisälsi eritasoliittymiä tie- ja katujärjestelyineen sekä teknisiä järjestelmiä liikenteen ja turvallisuuden valvontaan. Rantatunneli on Suomen ensimmäinen tietunneli, johon on asennettu paloturvallisuusjärjestelmä. Katso IPMA:n myöntämä kunniakirja.

Rejlersin Simo Sauni ja Jaana Ojala vastasivat palkitussa hankkeessa turvallisuuskoordinaattorin tehtävistä sekä rakentamisen aikaisesta turvallisuusriskien hallinnasta.

- Turvallisuudesta on huolehdittu hyvin silloin, kun jälkikäteen ei ole mitään kerrottavaa – eli hankkeen eri vaiheiden turvallisuusriskeihin ja päivittäisen toiminnan sujuvuuteen on varauduttu ennakkoon riittävällä tasolla, kertoo Ojala.

Liikenneväylien riskienhallintaa Rejlers on hoitanut muun muassa ratapihahankkeissa ympäri Suomea sekä Kirkkonummi-Karjaa-välin rantaratahankkeessa. Turvallisuuskoordinaattorina Rejlers on toiminut esimerkiksi metroprojektin asetinlaiteurakassa, Tuusulanväylän parantamisessa sekä Helsinki-Riihimäki-välin kapasiteetin nostoon tähtäävän hankkeen ensimmäisessä vaiheessa.