Pääradan uusi sähkönsyöttöasema käyttöön

Rakennuttajakonsulttina hankkeessa toimi Rejlers Finland Oy.

Pääradalla otettiin käyttöön uusi sähkönsyöttöasema Vantaan Matarissa. Korson ja Rekolan väliin rakennettu syöttöasema parantaa junaliikenteen  toimintavarmuutta.

Matarin uusi sähkönsyöttöasema otetiin käyttöön 4.1.2018. Se tuottaa sähköä ratavälille Puistola–Urpiainen vähentäen näin Oulunkylän syöttöaseman kuormitusta.

Liikenneviraston mukaan pääradalla Oulunkylän ja Keravan välillä ilmeni ajoittain ruuhka-aikoina pulaa sähköstä Oulunkylän syöttöaseman toimiessa kapasiteettinsa ylärajoilla. Etenkin talviaikana oli ylikuormituksesta johtuneita muutamien minuuttien sähkökatkoja, joiden takia junien kulku häiriintyi.

Sähköjunaliikenne saa energiansa radan ajojohtimen kautta, ja johtimiin sähkö tulee radan syöttöasemien avulla. Nämä syöttöasemat on yleensä liitetty paikalliseen alueelliseen sähköverkkoon. Rekolan rautatieaseman lähellä oleva Matari soveltui hyvin uuden sähkönsyöttöaseman paikaksi, sillä se pystyttiin liittämään Vantaan Energian sähköverkkoon, kertoo Liikennevirasto.

Rakennuttajakonsulttina hankkeessa toimi Rejlers Finland Oy, syöttöasematoimittajana Infratek Oy ja radalla tehtävistä muutoksista vastasi Eltel Networks Oy.

Liikenneviraston tiedote.