Helsinki-Vantaan lentoasema laajenee

Helsinki-Vantaata ja sen palveluja laajennetaan eri puolilla lentoasemaa. Yksi merkittävimmistä kehityshankkeista on Euroopan- ja kotimaanlentojen eli Schengen-liikennettä palvelevan terminaaliosan kehittäminen (Terminal 1). Laajennusosa rakennetaan terminaali 1:n päätyyn.

Rejlers vastaa kohteen sähkö- ja turvajärjestelmien sekä tietoteknisten järjestelmien suunnittelusta.

Kohteen sähkösuunnittelun haastavuutta lisää nykyinen asematason alapuolella kulkeva lentokenttäinfrastruktuuri kaapelointeineen ja putkineen.  Lentokentällä on myös erityiset turvavaatimukset rakennukseen tulevien sähköisten järjestelmien osalta. Rakennukseen sijoitettavat lentokoneiden latauslaitteistot sekä liitynnät lentokentän nykyisiin järjestelmiin tekevät kohteen sähkösuunnittelusta erityisen. 

Nykyisin pisin etäisyys lähtöportilta non-schengen terminaalin eteläsiiven portilta 55 terminaalin T1 portille 11 on noin 1350 metriä.

T1-laajennuksen valmistuttua matka eteläsiiven portille 55 kasvaa 1600 metriin. Länsisiiven valmistuttua vuonna 2020 taitettavaa matkaa onkin jo noin 1650 metriä. Sitä tosin helpottavat länsisiipeen asennettavat liukukäytävät.

Kohteen pääsuunnittelija on Erki Valdre, KVA Arkkitehdit Oy.

Kuva: KVA Arkkitehdit Oy

Lentoposti