Uudet raitiovaunut Tukholman Tvärbanan -kevytraideliikenteeseen

Tvärbananin uusinta laajennusta juhlittiin 27. lokakuuta. Väylän avauduttua liikenteelle seuraavana päivänä, matkustajat pääsivät taittamaan koko 17 kilometrin reitin aina Sicklasta Solna Centrumiin. Reitin noin seitsemän kilometrin mittainen viimeisin laajennus kulkee Alvikista Solna Centrumiin. Solnan asemalaajennus valmistuu vuoden 2014 puolivälissä.

Nyt valmistunut raideosuus ei ole ainoa uusi asia Tvärbananilla. Matkustajia kuljettavat nyt uudet siniset tyypin A35 raitiovaunut. A35 on nopea raitiovaunu, jossa on kaksi ohjaamoa ja kolme vaunuyksikköä. 30 metriä pitkässä raitiovaunussa on 72 istuma- ja 144 - 203 seisomapaikkaa. Vaunujen maksiminopeus on 90 km/h. Alkuvaiheessa uudet vaunut liikennöivät ainoastaan Solnan raidehaaralla, mutta myöhemmin niillä liikennöinti aloitetaan koko Tvärbananilla.

Alkuvaiheen tilaus sisälsi 15 vaunua, mutta optio on jopa 121 vaunulle. Nykyaikaisella tekniikalla varustetut A35:t ovat saaneet uudenlaisen sisustuksen ja liikuntaesteiset on otettu entistäkin paremmin huomioon. Kunkin raitiovaunun hinnaksi muodostui noin 35 miljoonaa kruunua.

Uudet raitiovaunut Tvärbananille toimitti espanjalaisyritys CAF. Sopimus CAF:n kanssa allekirjoitettiin joulukuussa 2010 ja projekti käynnistyi tammikuussa 2011. Rejlersillä projektipäällikkönä on toiminut Björn Svensson. Projekti jatkuu vuoden 2014 puoleenväliin, johon mennessä kaikki nyt tilatut vaunut on toimitettu.